Syfte och bakgrund

I en tid då regioner och platser i Sverige och Europa upplever en allt hårdnande konkurrens om boende, besökare, företagsetableringar, kapital och kompetens, blir det allt viktigare att profilera sin region.

Gotland omnämns ofta som ett starkt varumärke. Men vad står detta varumärke för? Vilka bilder får människor upp i huvudet när det hör ordet ”Gotland”? Och hur ska vi som bor och verkar på denna ö kunna förmedla dessa bilder till andra personer så att de också vill verka och bo på Gotland?

För att få svar på dessa frågor och för att stärka och utveckla Gotlands varumärke i omvärlden startade 2007 ett omfattande varumärkesarbete. Initiativet kom från näringslivet, främst företag inom besöksnäringen. Gotlands kommun var huvudman och organisatör av arbetet.

Den gemensamma varumärkesplattformen för Gotland blev klar under våren 2008. Kommunfullmäktige antog dokumentet i juni 2008. Detta skedde samtidigt som en ny vision för Gotland beslutades.

Under hösten 2008 startade nästa fas i arbetet - införandet av varumärkesplattformen i det gotländska samhället.
 

Sidan uppdaterad: 25 januari 2016
Ansvarig för sidan: Ulrika Holm

Kontakt

Inspiration Gotland AB
621 57 Visby
Besöksadress: Donners plats 1
Michael Enlund, tf VD.
E-post: michael.enlund@gotland.se

Region Gotland
621 81 Visby
Besöksadress: Visborgsallén 19
Ulrika Holm, kommunikationsdirektör
E-post: ulrika.holm@gotland.se
Tfn: 0498-26 93 71

Kontakta oss

Visborgsallén 19
621 81 Visby
Tel: 0498-26 90 00
Organisationsnummer:
212000-0803

Region Gotland på Facebook

Här kan du nå Region Gotland
på Facebook:
Facebook-länk
RSS-länk

RSS på www.gotland.se

RSS håller dig på ett enkelt sätt uppdaterad med det senaste innehållet från www.gotland.se, till exempel nyheter och evenemang.

Translation

This website uses Google Translate in combination with professionally translated texts on selected pages.

Google Translate will translate the entire website to the language of your choice in a matter of seconds. However, keep in mind that as the Google translation is automated the result is not going to be completely accurate.

English

Suomeksi

عربي

فارسی

ภาษาไทย

På visby.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?