Dags för nästa stora arbetsmoment i bygget av kryssningskajen

Fredag 31 mars beräknas bogserbåten Mentor och pråmen Carrier 16 anlända till Visby.

Carrier 16 är lastad med bland annat:

  • Betongelement tillverkade i Per Aarsleffs fabrik i Swinoujscie i Polen (19 st kajdäck-element och 2 st topp-element till de yttre förankringspunkterna(dykdalberna)).
  • Gångbro i stål (som ska förbinda kajen med de yttre förankringspunkterna).
  • Utjämningsbassäng på 1200 kubikmeter samt tillhörande pumpstation.
     

Utjämningsbassängen består av cirka 275 meter långa plaströr med en diameter på 2500 millimeter. Dessa ska grävas ner i det nya landområdet och utgöra mellanlagring av det spillvatten som kryssningsfartygen pumpar i land. Pumpstationen ska placeras efter utjämningsbassängen och pumpa spillvattnet i en tryckledning som ansluts till Visby Reningsverk. Kryssningskajen ger förutsättning att ta hand om spillvattnet och bidra till att avlasta Östersjön från ytterligare nedsmutsning. Kapaciteten i Visby Reningsverk är tillräcklig för att hantera fartygens spillvatten, men har begränsningar under den period som kryssningsfartygen vill tömma sina tankar. Vi bygger därför en utjämningsbassäng för att kunna ta emot en stor kvantitet spillvatten på kort tid.
 

I dagsläget finns inga krav på att kryssningsfartyg som framförs på internationellt vatten ska lämna spillvatten i land. Östersjön är till största delen internationellt vatten där IMO:s (International Maritime Organization) regelverk gäller. Hur fartyg ska kunna avkrävas att lämna sitt spillvatten i hamn diskuteras för närvarande på olika nivåer både nationellt och internationellt, bland annat inom IMO.
 

Flytkranen Samson beräknas starta montaget av betongelementen preliminärt söndagen den 9 april. Då börjar vi med att flytta ut de två yttre förankringspunkterna (dykdalberna), som provisoriskt varit placerade vid oljekajen innanför vågbrytaren i Visby hamn. Orsaken till den provisoriska placeringen är kantringen av arbetsplattformen Big Red som inträffade natten till den 30 augusti förra året.
 

Därefter fortsätter montaget med de 19 kajdäck-elementen, som ska placeras ovanpå de betongelement som redan står på havsbotten, samt två topp-element, som ska placeras på dykdalberna.
 

När Samson lämnat Visby fortsätter arbetet med ballast i och erosionsskydd kring dykdalberna, förankring och sammangjutning av kajen samt montage av gångbron mellan kajen och dykdalberna. Nu kommer även barkasskajen att byggas klart.
 

Arbetet, som beräknas pågå fram till midsommar, är väldigt väderberoende och avgörande i hur arbetet fortlöper.

Aktuellt

RSS-ikon
Publicerad 2017-04-07 13:52 Markstabilisering av kryssningskajens landområde Broströms Gotland AB kommer preliminärt under vecka 15 påbörja arbetet med att markstabilisera kryssningskajens landområde.
Publicerad 2017-03-30 14:40 Dags för nästa stora arbetsmoment i bygget av kryssningskajen Fredag 31 mars beräknas bogserbåten Mentor och pråmen Carrier 16 anlända till Visby.
Publicerad 2017-03-20 15:58 Beslut om bygglov för terminalbyggnad och tillhörande landområde Under maj månad planeras en terminalbyggnad att börja byggas vid kryssningskajen i Visby hamn.
Publicerad 2017-03-10 11:32 Baltsund och Jack V till Visby Under onsdagen kom bogserbåten Baltsund till Visby med arbetsplattformen Jack V. Plattformen har nu riggats med utrustning och om vä...
Fler aktuellt
Inga fler aktuellt finns!
Sidan uppdaterad: 31 mars 2017
Ansvarig för sidan: Tove Thuresson

Kontakta oss

Visborgsallén 19
621 81 Visby
Tel: 0498-26 90 00
Organisationsnummer:
212000-0803

Region Gotland på Facebook

Här kan du nå Region Gotland
på Facebook:
Facebook-länk
RSS-länk

RSS på www.gotland.se

RSS håller dig på ett enkelt sätt uppdaterad med det senaste innehållet från www.gotland.se, till exempel nyheter och evenemang.

Translation

This website uses Google Translate in combination with professionally translated texts on selected pages.

Google Translate will translate the entire website to the language of your choice in a matter of seconds. However, keep in mind that as the Google translation is automated the result is not going to be completely accurate.

English

Suomeksi

عربي

فارسی

ภาษาไทย

På visby.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?