Färdtjänst på Gotland

Nu kan du själv enkelt boka, avboka och hålla koll på dina färdtjänstresor via app och webbsida!

Vad är färdtjänst

Färdtjänst är en särskild form av kollektivtrafik och är ett komplement till den allmänna kollektivtrafiken. Det betyder att resorna i möjligaste mån samordnas och av den anledningen kan komma att flyttas i tid. Om en bestämd ankomsttid finns är det viktigt att detta meddelas vid beställningstillfället.


Vad är en färdtjänstresa

Med en resa menas att du åker från en adress till en annan adress utan uppehåll. I färdtjänsten tillämpas samåkning. Under resan får du inte göra något uppehåll längs färdvägen. Vill du göra uppehåll måste du beställa ny resa.


Vem får färdtjänst

Den som är folkbokförd på Gotland och som på grund av funktionshinder, som bedöms vara bestående i minst tre månader, har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmänna kommunikationsmedel kan ansöka om.
 

Resor i allmän kollektivtrafik

Den färdtjänstberättigade betalar samma avgift som övriga resenärer. Medresenär och eller ledsagare får utan kostnad medfölja färdtjänstberättigad mot uppvisande av färdtjänsttillstånd.

Resenärer fyllda 80 år reser avgiftsfritt i landsbygdstrafiken och i stadstrafiken Visby. Samtliga resenärer med rollator, rullstol eller barnvagn åker utan avgift.

Gäller inte Närtrafiken.

Så fungerar färdtjänst

Privatresor

Av beslutsmeddelandet framgår:

  • antalet beviljade resor
  • tillståndets varaktighet

Arbetsresor - utbildningsresor

Resor till och från arbete eller skola 1 gång per dag, gäller ej resor i arbetet. Möjlighet finns att lösa månadskort som faktureras. Inköpt månadskort återlöses inte. För mer information om arbetsresor ring telefon 0498-26 33 34.

När ska sjukresor användas

Sjukresa är resa till och från vårdande behandling även om beviljad färdtjänst finns.

Ledsagare, medresenärer och bagage

Ledsagare

Om ledsagare är beviljat betyder det att en person ska resa med som stöd och hjälp under hela resan samt till och från fordonet. Ledsagare reser utan avgift.

Medresenär

Den som är beviljad färdtjänsttillstånd får ha med en medresenär som betalar samma avgift som den färdtjänstberättigade. Medresenär skall resa samma sträcka som du själv och om möjligt hjälpa dig till och från fordonet.

Barn

Barn som hör till den färdtjänstberättigades familj får resa med i fordonet samma sträcka. Åldersgräns och pris för barn är samma som i kollektivtrafikens linjetrafik med buss. Antalet egna barn som får medfölja på resan får inte vara fler än vad som ryms i ett fordon.

Hjälpmedel/Bagage

Hjälpmedel, t.ex. rollator eller rullstol får tas med samt bagage, exempelvis resväskor, handbagage, handelkassar men endast så mycket som kan tas med på en resa med allmänna kommunikationer, det vill säga en väska eller motsvarande i varje hand.

Ansökan om färdtjänst

Ansökan görs skriftligt på blankett Ansökan om färdtjänst. Blanketten finns här på hemsidan eller kan beställas på telefon 0498-26 33 34. När ansökan kommit in tar färdtjänsthandläggare kontakt med dig. Läkarintyg kan begäras för komplettering vid utredningen.

Vem beslutar om färdtjänst?

Färdtjänsthandläggaren beslutar på delegation av tekniska nämnden, Region Gotland, om rätt till färdtjänst föreligger. Beslutet meddelas alltid skriftligt. Vid avslag kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten i Stockholm.

Beställning av resa

SAMRES 0200-26 06 60

Resor kan dagligen beställas hos beställningscentralen mellan klockan 06.00-20.00. Beställning får även göras mellan klockan 20.00-06.00 om resan skall ske samma kväll/natt.

Nu kan du även själv enkelt boka, avboka och hålla koll på dina färdtjänstresor via app och webbsida!

Antalet fordon är begränsat. För att vara säker på att få en önskad tid, beställ i god tid (dock inte tidigare än 14 dagar före resan).

Resor inom Visby/Västerhejde beställs minst en halvtimme före önskad hämtningstid.

Övriga resor beställs minst en timme före önskad hämtningstid.

Minibuss med ramp för rullstolsburna bör beställas senast kl 17.00 dagen före resan. Möjlighet finns att i undantagsfall boka samma dag men då minskar chansen att det finns ledigt fordon.

För att öka möjligheten till samplanering kan hämtningstiden behöva förskjutas. Resor inom tätort kan senare- eller tidigareläggas med 15 minuter jämfört med den önskade hämtningstiden. Övriga resor kan senare- eller tidigareläggas med 30 minuter jämfört med den önskade hämtningstiden.

Samåkning gör att restiden kan förlängas med ca 50 % jämfört med tiden för direktresa. I restiden tillkommer den tid det tar för att resenärer skall komma i och ur fordonet. 

Kom-ihåg-lista när du beställer resan

  • Personnummer
  • Tid för hämtning, uppge eventuellt bestämd ankomsttid.
  • Meddela alltid om ledsagare, medresenär eller barn medföljer.
  • Om behov av extra hjälp av chaufför finns, uppge detta vid beställningen. Kan gälla ev hämtning i bostaden, bagagehjälp el.dyl.
  • Meddela alltid om rullstol, rollator eller liknande skall tas med.
  • Återresan kan beställas samtidigt.

Resor i annan kommun och Riksfärdtjänst

Resor i annan kommun

Vid färdtjänst i annan kommun beställs taxicheckar hos Kollektivtrafikenheten på telefon 0498-26 33 34 senast en vecka före avresa.

Ingen egenavgift betalas vid restillfället utan avgiften faktureras.

Resor genom fler kommuner får inte göras.

Färdtjänst i annan kommun är ett komplement, vid resa kortare sträckor, när man vistas tillfälligt i en kommun och det inte går anpassad trafik dit man ska. Till exempel för att hälsa på någon, åka och handla etc.

Färdtjänstresenär som är folkbokförd på Gotland kan få tillstånd till att åka färdtjänst i annan kommun/län, dock längst 3 mil. Därefter finns inget som hindrar att färdtjänstresenär åker längre men betalar då resterande belopp enligt taxameter direkt till chauffören.

Som färdtjänstresenär betalar du 20 procent av beloppet i egen avgift, dock högst 90 kr för resa som är 3 mil.

Biljetter utfärdade tidigare med giltighet i ”Hela Stockholms län” får ej användas att åka på efter 1 november 2016. Används biljetterna efter 1 november 2016 så kommer man bli återbetalningsskyldiga enligt taxameterkostnad för resa över 3 mil.

Anpassad kollektivtrafik och ledsagarservice:

Kollektivtrafiken är anpassad för funktionshindrade på alla större orter på fastlandet och i Stockholms län på nästan alla stationer.

Ledsagarservice är gratis och finns på de flesta stationer i landet. För behov av ledsagarservice i Stockholms län, ring Storstockholms Lokaltrafik (SL) på tfn 020-120 20 22. Förbeställningstid minst 2 tim.

Behöver ni ledsagarservice mellan båtterminalen och tågstationen i Nynäshamn, ring Haninge/Nynäshamns Taxi tfn 08-520 111 11. Förbeställningstid 2 tim.

Läs mer om ledsagning på www.stationsledsagning.se

Riksfärdtjänst

Den som p.g.a. stor varaktig funktionsnedsättning måste resa på ett särskilt kostsamt sätt, kan i god tid då handläggningstiden kan vara upp till en månad, ansöka om Riksfärdtjänst.

Betalning och egenavgifter

Den avgift du själv skall betala till föraren kallas egenavgift och skall betalas i samband med resan. Betalning kan göras med kort eller kontant.

Det finns möjlighet att månadsvis bli fakturerad sina färdtjänstresor i efterhand. Kontakta Kollektivtrafikenheten på telefon 0498-26 33 34 om du vill att resorna ska faktureras. Det tillkommer en fakturaavgift på 50 kr varje månad förutom egenavgiften..

Egenavgift för barn och ungdomar

Barn och ungdomar folkbokförda på Gotland är befriade från egenavgift för resor med färdtjänst på landsbygden på Gotland under hela året.

De har möjlighet att köpa terminskort eller Visbykort enligt Kollektivtrafikens taxa då de åker färdtjänst i Visby. För köp av kort kontakta Kollektivtrafikenheten på telefon 0498-26 33 34.

Inköpta kort återlöses inte.

Avgiftsbefrielsen och möjlighet till att köpa terminskort eller Visbykort gäller till och med den 30 juni det år man fyller 20 år.

Resor i allmän kollektivtrafik

Den färdtjänstberättigade betalar samma avgift som övriga resenärer.

Medresenär och eller ledsagare får utan kostnad medfölja färdtjänstberättigad mot uppvisande av färdtjänsttillstånd.

Resenärer fyllda 80 år reser avgiftsfritt i landsbygdstrafiken och i stadstrafiken Visby.

Samtliga resenärer med rollator, rullstol eller barnvagn åker utan avgift.

Gäller inte Närtrafiken.

Synpunkter och övrig information

Färdtjänsttillståndet är personligt och får aldrig överlåtas eller lånas ut till någon annan. På anmodan av chaufför ska legitimation kunna uppvisas.

Synpunkter på färdtjänsten

Synpunkter och klagomål på färdtjänsten med anledning av din beställning eller färdtjänstresa lämnas till e-post kollektivtrafik@gotland.se eller på telefon 0498-263334 måndag-fredag kl. 09.00–15.00.

För ytterligare information

Kontakta Kollektivtrafikenheten på telefon 0498-26 33 34, helgfria vardagar mellan 09.00-15.00.

Sidan uppdaterad: 9 mars 2017
Ansvarig för sidan: Stefan Wesley

Kontakt

Teknikförvaltningen
Besöksadress:
Visborgsallén 19
621 81 Visby

Tfn: 0498-26 33 34
Telefontid vardagar 09:00-15:00

E-post: kollektivtrafik@gotland.se

Beställning av resor:
Telefon 0200-26 06 60
SAMRES hemsida

Kontakta oss

Visborgsallén 19
621 81 Visby
Tel: 0498-26 90 00
Organisationsnummer:
212000-0803

Region Gotland på Facebook

Här kan du nå Region Gotland
på Facebook:
Facebook-länk
RSS-länk

RSS på www.gotland.se

RSS håller dig på ett enkelt sätt uppdaterad med det senaste innehållet från www.gotland.se, till exempel nyheter och evenemang.

Translation

This website uses Google Translate in combination with professionally translated texts on selected pages.

Google Translate will translate the entire website to the language of your choice in a matter of seconds. However, keep in mind that as the Google translation is automated the result is not going to be completely accurate.

English

Suomeksi

عربي

فارسی

ภาษาไทย

På visby.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att fortsätta surfa godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?